آموزش سبک زندگی صحیح از دیدگاه طب سنتی

آموزش سبک زندگی صحیح از دیدگاه طب سنتی
متخصص طب سنتی: شش عامل اصلی و مهم شرایط اقلیمی، خورد و خوراک، حرکت و سکون، خواب و بیداری، استفراغ و احتباس و اعراض نفسانی اصول اصلی و ضروریات سبک زندگی هستند.

به گزارش روابط عمومی شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی، سمینار آموزشی سبک زندگی صحیح از دیدگاه طب سنتی توسط یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی تهران و متخصص طب سنتی در فرهنگسرای فردوسی برگزار شد.

در این سمینار علمی، دکتر مینا موحد مروری بر کلیات طب سنتی ، فلسفه و دیدگاه آن کرد و سپس به تشریح اصول ضروری برای حفظ حیات آدمیان پرداخت.

وی، در ادامه چند دستورالعمل کاربردی برای حفظ سلامتی و درمان سریعتر بیماریها مطرح کرد و گفت: اساس مکتب طب سنتی ایران مزاجهای چهارگانه است و اگر ما درک صحیحی از تری، خشکی، سردی و گرمی نداشته باشیم طب سنتی را نخواهیم فهمید و نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

دکتر موحد، خاطر نشان کرد: در زمانهای قدیم حکیم می‌بایست بر تعدادی علوم مختلف از جمله فلسفه، حکمت، منطق، نجوم و... احاطه می‌داشت تا بتواند از طریق مفاهیم کلی این علوم، نگاه جامعی به انسان، سلامتی و درمان او داشته باشد.

وی تاکید کرد که طب سنتی هیچگونه تعارضی با طب مدرن ندارد و تنها تفاوت آنها در نوع و زاویه نگاه آنها به انسان است؛ سپس افزود: از آنجا که هیچکدام از مکاتب قدیم و جدید هنوز دیدگاه کاملی از انسان ندارند، بنابر این هنوز مکتب طبی کاملی در اختیار نداریم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی، تعریف "طب" را به نقل از ابوعلی سینا چنین ترجمه کرد:"طب دانشی است که به وسیله آن می‌توان بر کیفیات تن آدمی آگاهی یافت؛ هدف آن حفظ تندرستی در موقع سلامت و اعاده‌ی آن در هنگام بیماری است."

وی بیشترین نقطه قوت طب سنتی را درمان بیماریهای مزمن عنوان کرد و با گفتن اینکه طی سنتی ادعای درمان تمام بیماریها را ندارد، تاکید کرد: دردهای خاص، بیماری‌های حاد، عفونتها، خونریزی ها، تصادفات و موارد اورژانس حتما باید از طریق طب جدید مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرند.

این متخصص طب سنتی در ادامه به تشریح مزاجها، تعریف و کاربرد حرارت و رطوبت غریزی در تشکیل مزاجها، ویژگیهای افراد دارای مزاجهای چهارگانه، اصول حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی و شیوه‌ی نوین سبک زندگی پرداخت و در خصوص مورد اخیر گفت: امروزه در دنیا حرف اول در تامین سلامت آدمها را سبک زندگی می‌زند بخش عمده ای از بیماران ما در درمانگاهها بارژیم سبک زندگی بهبودی قابل قبولی پیدا می‌کنند.

وی شش عامل اصلی و مهم شرایط اقلیمی، خورد و خوراک، حرکت و سکون، خواب و بیداری، استفراغ و احتباس و اعراض نفسانی را به عنوان اصول و ضروریات سبک زندگی معرفی کرد و بیشترین زمان سمینار را به آموزش تفصیلی این اصول اختصاص داد.

دکتر موحد در پایان سخنان خود به سوالات مختلف شرکت کنندگان پاسخ گفت.

۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۲,۰۰۷
کد خبر : ۴,۰۹۶
Loading

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید