گفتگو با اصغر نظری رئیس امور ورزش شرکت عملیات غیرصنعتی در خصوص مراکز تندرستی این شرکت

گفتگو با اصغر نظری رئیس امور ورزش شرکت عملیات غیرصنعتی در خصوص مراکز تندرستی این شرکت
مراکز تندرستی در خدمت سلامتی کارکنان و خانواده ها

شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی همواره در مسیر ارئه ی خدمات متنوع و کاربردی ، مشغول به فعالیت است و در این مسیر از کشف و پرورش ایده های گوناگون خدمت رسانی در حوزه های مختلف  دریغ نمی کند . در این مصاحبه ، گزارشی از مراکز تندرستی شرکت عملیات غیرصنعتی در گفتگو با اصغر نظری رئیس امور ورزش این شرکت آماده کرده ایم که نتیجه اش از نظزتان می گذرد .

آشنایی با تاریخچه و اهداف :

اصغر نظری در باره پیشینه ، اهداف و خدمات مراکز تندرستی می گوید :

مراکز تندرستی شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی ماهشهر با اهداف و برنامه های مشخص در دو منطقه ماهشهر از خرداد 94 و در شهرک بعثت از مرداد 96 آغاز به کار نمودند  .از جمله اهداف این مراکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترغیب افراد به شرکت در فعالیت های ورزشی و بالا بردن سطح سلامت و کارایی آنها
  •  تلاش در جهت رفع موانع عمومی برای شرکت افراد در فعالیت های ورزشی و سهل الوصول کردن خدمات ورزشی
  • برخورد علمی و تخصصی در زمینه ورزش و ارایه درمان های ورزشی و غیر تهاجمی
  •  تلاش در جهت جلوگیری، درمان و رفع آسیب دیدگی ها و ناهنجاری های اندام با ارایه راهکارهای ورزشی،
  •  ارایه راهکار موثر جهت تناسب اندام و کنترل وزن مراجعین
  • برگزاری کلاس های ورزشی گروهی مرتبط با تندرستی و تناسب اندام با بکارگیری مربیان و متخصصین ورزشی
  • به کارگیری ابزار و روش های نوین روز دنیا در زمینه ورزش
  •  تکمیل و به روز رسانی مجموعه به لحاظ خدمات مختلف ورزشی
  • برگزاری جلسات و همایش ها و سمینارهای علمی و پژوهشی
  •  انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقی و برقراری ارتباط با سازمان تربیت بدنی و فدراسیون ها، مراکز دانشگاهی و آموزشی

 در این راستا نیروهای متخصص اعم از پزشک، دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزشی، کارشناس تغذیه، کارشناس و کارشناسان ارشد فیزیولوژی ورزشی، کارشناس ارشد رفتار حرکتی و مربیان متخصص و حرفه ای و مهدیار ورزشی به کار گرفته شده اند. برای دستیابی به اهداف، بخش های مختلفی برای این مراکز طراحی شده است که شرح آن در ادامه می گذرد.

بخش های ورزش درمانی و حرکات اصلاحی

ورزش به عنوان یک راهکار پیشگیرانه و حتی درمانی بسیار تاثیر گذار است. بسیاری از بیماری های ایجادشده  ناشی از ضعف عضلانی و فقر حرکتی هستند و اغلب بیماری ها به ورزش پاسخ مثبت داده و بهبود می یابند. مراکز تندرستی از این ویژگی استفاده کرده و دوره های ورزش درمانی را برای افراد پیش بینی و طراحی کرده است. ورود افراد به این دوره ها با تشخیص و معرفی نامه پزشک انجام می شود. هر دوره درمانی 12 جلسه پیش بینی شده که در پایان بر حسب میزان بهبود و تشخیص پزشک، دوره های تکمیلی نیز انجام می شود. اغلب مراجعین این بخش مربوط به موارد ارتوپدیک و درد ها و ناهنجاری های ستون مهره ها، شانه ها و همچنین مورادی مثل ناهنجاری های اندام (کایفوسیس، لوردوسیس، پای ایکس، پرانتزی و ....) ، دیابت و فشار خون در رده های بعدی بودند. طبق بازخورد دریافت شده که نتیجه بررسی های بعد از دوره و همچنین فرم های نظرسنجی عودت شده در این بخش بود، موفقیت در دستیابی به اهداف در این بخش حاصل شده است.

بخش کنترل وزن و تناسب اندام

در این بخش یک پکیج برای کاهش وزن که در واقع یک درمان سه گانه است در قالب یک بسته درمانی ارایه می گردد. این پکیج شامل یک برنامه غذایی، یک برنامه ورزشی و همچنین استفاده از دستگاه های پزشکی موثر بر کاهش وزن می باشد. در این پکیج افراد 35 روز تحت نظر هستند و 20 جلسه فعالیت ورزشی تجویزی انجام می دهند، از برنامه غذایی پیروی می کنند و 10 جلسه 45 دقیقه ای دستگاه لاغری توسط اوپراتور انجام می شود. قبل و بعد از دوره، افراد مورد سنجش و اندازه گیری قرار می گیرند. این بخش از بخش های پر طرفدار مجموعه است و طی این پروتکل طراحی شده افراد تحت درمان کاهش وزن و سایز قابل قبولی داشتند به طوری که پس از یک دوره درمان وزن مردان به طور میانگین 7.67 و وزن زنان 5.74 کیلو گرم کاهش یافت. شایان ذکر است که بیشترین و کمترین کاهش وزن مشاهده شده در مردان به ترتیب 11 و 3 و در زنان 8 و 1 کیلوگرم بود.

برنامه های ورزشی انفرادی

مراجعین به مجموعه با توجه به مشاوره و اندازه گیری های تن سنجی و تست های تحلیل جسمانی نیاز سنجی بدنی می شوند. بر اساس این نیاز سنجی ها و اهداف تمرینی برنامه های ورزشی آنها طراحی می شود. این برنامه ها در دو دسته کلی کاردیو یا هوازی و بی هوازی یا فرم دهی قرار می گیرند. نتایج نظرسنجی از این دسته مراجعین نشان داد اثربخشی این برنامه ها مطلوب بوده و اهداف از پیش تعیین شده را تا حد زیادی پوشش داده است.

ماساژ

امروزه فواید ماساژ از ابعاد ورزشی، ریلکسی و درمانی اثبات شده است. الحاق این بخش به مجموعه ورزشی شهرک بعثت رویکرد جدیدی در راستای خدمات رسانی به شهروندان عزیز می باشد. این بخش هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان راه اندازی شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت. بازخوردهای واصله حاکی از رضایتمندی فوق العاده ای در این بخش می باشد.

کلاس های ورزشی

در هر مجموعه ورزشی کلاس های ورزشی گروهی بسیار حائز اهمیت است. اهمیت این کلاس ها از این حیث قابل توجه است که ضمن ارتقای کیفیت بدنی و تندرستی، مفرح و روحیه بخش می باشد. بسیاری از افراد شرکت در این گونه کلاس ها را به ورزش های انفرادی ترجیح می دهند. در این مجموعه در صدد هستیم این کلاس ها را با کیفیت بالایی برگزار کنیم و از روش ها و ابزارهای نوینی در این زمینه بهره بجوییم. کلاس هایی مثل آمادگی جسمانی، فیتنس، تی آر ایکس، بادی پامپ، ای ام اس و کلاس های ویژه مثل کودکان و نوجوانان از این دسته اند.

مهدکودک ورزشی

یکی از بخش های جدیدی که در مجموعه ورزشی بعثت پیش بینی و راه اندازی گردید مهد کودک ورزشی است. این بخش مشکل بسیاری از مادران ورزشکار را مرتفع و رضایتمندی خوبی حاصل کرده است. البته این بخش باید توسعه پیدا کرده تا جایی که بتواند سایر خانواده ها را راضی کرده تا کودک خود را به مهد ورزشی این مجموعه بسپارند. چرا که ویژگی منحصر به فرد این مهدکودک، ورزشی بودن آنست. هم اکنون در این مهدکودک کودکان زیر 3 سال نگهداری و کودکان بین 3 تا 6 سال زیر نظر مربی به ورزش می پردازند. هم چنین کلاسی هم تحت عنوان ورزش مادر و کودک راه اندازی شده است که در آن مادر و کودک همزمان زیر نظر مربی به ورزش می پردازند.

۱۰ تیر ۱۳۹۷ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۹۱۴
کد خبر : ۱۳,۴۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید