میناکاری هنر بانوان بندرماهشهری را به عرصه نمایش درآورده است/ گنجینه؛ ایده ای که با پشتکار عملی شد + تصاویر

میناکاری هنر بانوان بندرماهشهری را به عرصه نمایش درآورده است/ گنجینه؛ ایده ای که با پشتکار عملی شد + تصاویر
خانم رباب حیدریِ فارغ التحصیل رشته‌ی حسابداری چند سال است بی حساب و کتاب تمام علاقه اش را در کارگاهی گذاشته که از آجر به آجرش هم نواییِ به گوش می رسد و هنر، ظرافت و ذوق در آن موج می زند.

"پشتکار" ، واژه ای که با موفقیت آمیخته شده است و هر فردی که در هر بازه زمانی بخواهد به موفقیتی دست پیدا کند نیاز دارد که این پشتکار را در همه حال سرلوحه خود قرار دهد.

خانم رباب حیدریِ فارغ التحصیل رشته‌ی حسابداری چند سال است بی حساب و کتاب تمام علاقه اش را در کارگاهی گذاشته که از آجر به آجرش هم نواییِ به گوش می رسد و هنر، ظرافت و ذوق در آن موج می زند.

این بانوی هنرمند ماهشهری در کارگاه تولیدی خود در۳رشته میناکاری روی سفال، قلم زنی روی مس و نقطه کوبی آثار هنری تولید و به بازار عرضه می‌کند.

اما قسمت عمده کار این کارگاه که "گنجینه" نام دارد، مربوط به مینا کاری است که اگر بخواهیم کمی مفصل تر آن را شرح دهیم  باید گفت که هنر مینا کاری قدمتی یک هزار و پانصد ساله دارد که طی مراحلی با ابزار مخصوص طرح مورد نظر را بر روی سفال های خام پیاده میکنند و سپس سیاه قلم و لعاب کاری به دست کارشناسان نقاشی بر روی آن انجام می‌شود.

خانم حیدری با پشتکاری که خصیصه‌ی بانوان ایران زمین است، کارگاه تولیدی اش را با دومیلیارد ریال و هفت نفر نیروی انسانی راه اندازی کرد و بعد از گذشت هشت ماه از فعالیتش تعداد نیروی کار خود را به دو برابر رساند‌.او موفق شد دنیای طرح های اسلیمی را برای دوست ‌داران این هنر واقعی تر کند و البته که زندگی را سبز تر!!!

از مدیر کارگاه گنجینه درباره وضعیت کار و کاسبی اش پرسیدیم که جواب جالبی داد، خانم حیدری گفت: به لطف خدا من در زندگیم نیاز مالی نداشته ام و  سرمایه ابتدایی راه اندازی این کارگاه را نیز همسرم تقبل کرد.

از وی درباره انگیزه های ورودش به این عرصه پرسیدیم و پاسخ داد: علاقه، علاقه و علاقه؛ این سه عاملی بود که پایم را به این راه باز کرد. دوست داشتم این هنر را بین همشهریان خودم گسترش بدهم و در کنار آن جوانان با انگیزه و خوش ذوق را مشغول کنم و به همین شکل این مسیر را ادامه بدهم. هرچند که حالا بعد از گذشت چند سال از شروع کارم مشتریان محصولات گنجینه محدود به شهرستان نیستند و از شهرهای مختلف کشور از پایتخت گرفته تا مرکز استان و شهرهای اطراف به هنر دستان فرزندان ماهشهر علاقه مند شده اند.

خانم حیدری شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی را عامل اصلی در معرفی هنر و محصولات آن ها در سطح جامعه دانست و گفت: تقریبا در اوایل شروع به کارمان بود که مدیرعامل محترم شرکت عملیات غیرصنعتی به بازدید کارگاهمان آمد و کارمان را پسندید و این نقطه آغازی شد بر همکاری ما و این شرکت. پس گذشت مدت زمان کوتاهی از شروع خرید های شرکت عملیات غیرصنعتی به مناسبت های مختلف از محصولات ما، سایر شرکت های پتروشیمی نیز به همین واسطه با کارگاه گنجینه آشنا شدند و حالا به لطف خدا چندین شرکت پتروشیمی نیز مشتری محصولاتمان هستند و بعد از آن بود که توانستیم با افزایش تولید و فروش، تعداد نیروهای کارگاه را افزایش بدهیم.

 

از مدیر کارگاه گنجینه خواستیم صحبت هایش را جمع بندی کند و هر آنچه که باید می گفته و نگفته را عنوان کند  که او به گوشه ای از دغدغه هایش اشاره کرد و گفت: در مدت اخیر قیمت مواد اولیه با رشد صعودی همراه بوده است که این موضوع کار مارا با چالشی جدی روبرو کرده و اگر این حمایت شرکت عملیات غیرصنعتی و شرکت های پتروشیمی نبود، مشکلات ما چند برابر می شد و حالا در این شرایط امیدوارم سایر سازمان هایی که علاقه مند به حمایت از جوانان بومی شهرشان هستند نیز ما را حمایت کنند.

۹ تیر ۱۳۹۸ ۰۹:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۲۲۴
کد خبر : ۱۸,۵۹۲
Loading

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید