سمینار آموزش والدین در کنترل و کاهش خشونت فرزندان

سمینار آموزش والدین در کنترل و کاهش خشونت فرزندان
سمینار آموزش خانواده ها در مدیریت و کاهش خشونت فرزندان با حضور استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در دو روز متوالی برای خانواده های ساکن در ماهشهر و شهرک بعثت برگزار شد.

سمینار آموزش خانواده‌ها در مدیریت و کاهش خشونت فرزندان با حضور
استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در دو روز متوالی برای
خانواده‌های ساکن در ماهشهر و شهرک  بعثت
برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی، یک دوره سمینار آموزشی برای خانواده‌ها در زمینه کنترل و کاهش خشونت فرزندان طی دو روز در فرهنگسرای فردوسی ماهشهر و فرهنگسرای باقرالعلوم (ع) شهرک بعثت توسط دکتر رمضانی، فوق دکترای سلامت برگزار شد.

دکتر آرش رمضانی، فوق دکترای درمان اختلالات جنسی و دکترای زوج درمانی و خانواده، استاد دانشگاه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مولف کتب متعدد در این زمینه‌ی تخصصی است .

دکتر رمضانی، ضمن معرفی تعاریف اولیه، اصول پدید آمدن خشم در افراد و ذکر انواع خشونت، براساس قوانین علمی و روانشناختی، چرخه خود آگاهی در خانواده، تکنیکهای کاربردی و در نهایت روش مدیریت خشم را تشریح کرد.  بخشی از مهمترین سخنان دکتر رمضانی جهت استفاده خانواده هایی که امکان حضور در این سمینار را نداشته اند در زیر آمده است:

- هر اختلالی که در کودک و یا نوجوان اتفاق می‌افتد، درمانش از طریق خانواده درمانی است.

- یکی از علل ایجاد خشم، زمانی است که تفکر ما با احساس ما به تفاهم نمی‌رسند و لذا چه فاصله تفکر و احساس ما کمتر باشد عصبانیت کمتر است.

- آن چیزی که بین غالب زن و شوهرها اجرا نمی‌شود، گفتگوست.

- از میان 5 مرحله چرخه خودآگاهی در خانواده که شامل تفکر، احساسات، خواسته، عمل و حواس پنجگانه است، آنچیزی که در درون خانواده کارکرد بیشتری دارد، توجه به تبادل احساسات و خواسته‌های اعضای خانواده است.

- اگر در چرخه‌ی خودآگاهی خانواده، توازن به هم بخورد، انسانها عصبانی می‌شوند و ممکن است عصبانیت خود را به صورت خشم بروز دهند.

- خشم، هیجانی است که در صورت عدم کنترل و بروز دادن آن، ممکن است خشمی چند برابر را از طرف مقابل برعلیه ما برانگیزد. پس مطابق اصول روانشناسی، در کنترل خشم نیز ابتدا باید از خود شروع کرد.

- ما در زندگی زناشویی چیزی یا کسی به نام مقصر نداریم؛ پس اگر قرار باشد فرایند معیوبی در یک زندگی خانوادگی درست شود، باید تمامی مجموعه خانواده با هم درست شوند.

- برخی الگوهای رفتاری فرزندان از والدین آموخته می‌شوند؛ ولی امکان تغییر دادن آنها وجود دارد.

- برآورده نشدن خواسته‌ها می‌تواند یکی از عوامل ایجاد کننده خشم باشد.

- محیط مناسب می‌تواند در تعدیل خشم بسیار اثرگذار باشد.

- ما چیزی به نام کنترل خشم نداریم؛ اگر خشم را کنترل کنیم، در واقع آنرا سرکوب کرده ایم. در واقع تمام هیجانات را مدیریت و درواقع تنظیم می‌کنیم.

- ورزشهای هوازی، تخلیه هیجانی، سخن گفتن با یک شنونده خوب و آرمیدگی روشهای بلند مدتی هستند که می‌توانند به مدیریت خشم کمک شایانی کنند.

- آگاهی از این موضوع که در حال عصبانی شدن هستیم، نخستین تکنیک از روشهای کوتاه مدت مدیریت خشم است؛ و این آگاهی از طریق نشانه هایی بدست می‌آید و نشانه‌های خشم می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد. پس یکی از راههای مدیریت کوتاه مدت خشم خود، نشانه‌های آنرا بشناسیم.

- شناخت عوامل عصبانیت و پیشگیری از ایجاد آنها دومین راه مدیریت کوتاه مدت خشم است.

- مهمترین سخن ما امروز یک فرمول برای بیان احساسات منفی است. و اگر خشم را نیز یک احساس منفی در نظر بگیریم، وقتی خشمگین شدیم، برای بیان آن از این فرمول استفاده می‌کنیم: من + بیان احساس منفی من (خشم) + دلیل + توجه مثبت.

- اگر از این سمینار هیچ چیزی یاد نگرفتید، فرمول بیان احساسات منفی را بیاموزید.

- در صورتی که از فرمول بالا برای بیان هیجانات منفی استفاده کنیم، زندگی ما در این خصوص دچار مشکل نخواهد شد.

- تغییر محیط و تغییر مسیر تمرکز از موضوع عصبانی کننده نیز از جمله تکنیکهای متعدد مدیریت کوتاه مدت خشم به شمار می‌روند.

براساس اعلام مسئولین برگزاری، سمینار علمی «خانواده با رویکرد حل مسائل نوجوانان و جوانان»

موضوع بعدی سلسله سمینارهای شرکت عملیات غیر صنعتی است که در نظر است با حضور خانم دکتر فردوسی، در اواسط دی ماه برگزار شود.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مشاوره بهار با شماره 52358593 با پیش کد 061 تماس حاصل کنند.

۸ دی ۱۳۹۳ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۲,۶۴۲
کد خبر : ۳,۰۸۷
Loading

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید