گفتگوی صمیمانه با اعضای دبیرخانه ششمین جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایران زمین

گفتگوی صمیمانه با اعضای دبیرخانه ششمین جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایران زمین
گفتگوی صمیمانه با اعضای دبیرخانه ششمین جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایران زمین در حاشیه اختتامیه جشنواره

ششمین جشنواره فرهنگی و هنری اقوام با همت امور فرهنگی شرکت عملیات غیرصنعتی در بهمن ماه سال جاری در شهرک بعثت شهرستان بندر ماهشهر برگزار گردید و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. اینک به بهانه برگزاری مراسم تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره، که با حضور عبدالرضا غلامی مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی و جمعی از مدیران و مسئولین شرکتها برگزار گردید گفتگوی صمیمانه ای با دبیر جشنواره و اعضای دبیرخانه انجام داده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نمی باشد.

سرکار خانم حسین نژاد بعنوان دبیر برگزاری ششمین جشنواره فرهنگی و هنری اقوام ایران زمین برای ما از نحوه برنامه ریزی و اجرای این جشنواره بفرمائید؟

  • برنامه ریزی جهت اجرای جشنواره از اوایل خرداد سال جاری آغاز شد و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای راهبردی پتروشیمی ،از طریق نصب بنر و ارسال نامه به روابط عمومی شرکتها، فراخوان متقاضیان جهت مشارکت در اجرا آغاز شد و پس از اتمام ثبت نام دبیرخانه جشنواره در فرهنگسرای باقرالعلوم (ع) تشکیل و نسبت به ارزیابی طرح های ثبت نام کنندگان اقدام گردید و افراد واجد شرایط از 22 استان شرکت کننده مشخص شد و نامه نگاری های لازم با ادارات و نهادهای مرتبط در استانهای مختلف صورت گرفته و معرفینامه های لازم جهت همکاری با غرفه داران صادر گردید و پس از آن جلسات منظم هفتگی تا زمان اجرای جشنواره برگزار شد و روند صحیح انجام امور تا حصول نتیجه پایش گردید.
  • به زعم شما نقطه قوت جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته چه بوده است؟
  • اگرچه ما تجربه اجرای 5 جشنواره اقوام در چندین سال گذشته را پشت سر گذاشته ایم اما همواره کوشش کرده ایم که از یکنواختی و تکراری شدن برنامه ها جلوگیری نمائیم بعنوان نمونه در جشنواره امسال تلاش شد تا علاوه بر ارتقای بار فرهنگی غرفه ها و تعدد و تنوع محورهای جشنواره،  نسبت به اجرای موسیقی محلی و آیینی اقوام مختلف اهتمام گردد که الحمدوا.. به شکلی بسیار وزین و شایسته صورت پذیرفت و مورد استقبال خانواده های بازدیدکننده قرار گرفت.
  • آقای قاسمی شما در اجرای جشنواره مسولیت مهم مدیریت اجرایی را عهده دار بودید، در حین اجرای جشنواره چه چالش هایی را پیش رو داشته اید؟
  • انجام کارهایی که به صورت جمعی اجرا می گردد همواره چالشهای خاص به خود را دارد و جشنواره اقوام نیز از همان جنس کارهای بسیار خوبی است که همیشه چالش داشته، از جمله آنها می توان به تعداد بالای شرکت کنندگان و تفاوت های جنبه های ارتباطی با افراد، مشکل مکان یابی جهت اجرای با صلابت و با کیفیت جشنواره، پیگیری های مکرر امور در استانهای مختلف و .... را اشاره نمود که علیرغم دشواری خالی از شیرینی نبوده و تجربه بسیار ارزشمندی هستند.
  •  
  • بنظر شما آیا زمان و مکان برگزاری این جشنواره مناسب بوده و یا در سالهای آینده نسبت به تغییر زمان و مکان اقدام خواهد شد؟
  • در خصوص این پرسش باید قدری واقع بینانه تر تفکر نمود. ابتدا باید ببینیم که آیا در منطقه فضای مناسبتری که بتواند جهت اجرای جشنواره در اختیار شرکت عملیات قرار بگیرد وجود دارد یا خیر. متاسفانه چنین فضایی در منطقه نیست و اغلب فضاهایی هم که پیشنهاد می شوند فضاهای باز هستند که با توجه به اینکه فضاسازی ها و چیدمان دکور های جشنواره نیازمند فضایی محصور و مسقف می باشد حق انتخاب بسیار محدود است و لذا تصور می کنم فضایی بهتر از این نمونه را نمی شود انتظار داشت و در خصوص زمان برگزاری هم با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه بهترین زمان ممکن فصل زمستان می باشد اما باید به تقویم و مناسبتهای این فصل نیز توجه گردد و از طرفی نباید با فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان نیز تداخل داشته باشد. با ذکر همه این موارد قطعا در سالهای آینده بررسی های لازم صورت خواهد پذیرفت تا در صورت فراهم شدن امکانات بهتر و نیز تغییراتی که در تقویم فرهنگی ایجاد می گردد شرایط بهتری را برای اجرای با کیفیت تر فراهم آوریم.
  • خانم متقی بعنوان یکی از اعضای دبیرخانه، میزان رضایتمندی خانواده های بازدیدکننده را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • خداوند رو شاکر هستیم بخاطر روحیه قدرشناسی، این نعمت بزرگی که به مردم فهیم و شریف ایران اسلامی عطا فرموده، بحمدا.. رضایتمندی فوق العاده رشد چشمگیری نسبت به سالهای گذشته داشته و تقاضاهای مکرر برای تمدید زمان جشنواره و اجرای بیش از یک مرتبه در سال چه بصورت شفاهی و چه در فرم های نظرسنجی گردآوری شده بسیار مشهود بوده و نتیجه آن را می توان در تمدید دو روزه جشنواره امسال و ازدحام بازدید کنندگان در روزهای پایانی جشنواره به وضوح مشاهده نمود.
  • اهداف اصلی برگزاری جشنواره اقوام را در چه مواردی می شود خلاصه نمود؟
  • برگزاری جشنواره چندین هدف را دنبال می نماید اول از همه اینکه ما به دنبال آن هستیم که با مشارکت کارکنان صنعت پتروشیمی در منطقه و خانواده های آنان دست به اجرای یک کار فرهنگی بزنیم و نشان دهیم که خانواده های صنعت پتروشیمی در ماهشهر از چه قابلیت هایی بالایی برخوردار هستند و در کنار آن می توان به ایجاد شور و نشاط در خانواده ها و فراهم نمودن فضایی شاد و ایجاد آرامش در خانواده ها  برای اینکه بتوانند ساعات خوبی را در کنار هم سپری نمایند، معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف و آیین های رو به فراموشی برای نسل جدید، نمایش تنوع اقوام در ایران و اتحاد و انسجام اقوام ایرانی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بعنوان سرمایه های ایران اسلامی اشاره نمود.
  • آقای آهنی شما هم بعنوان  یکی دیگر از اعضای دبیرخانه، تا چه میزان برگزاری جشنواره اقوام را در زمینه اهداف برگزاری آن موفق ارزیابی می نمائید؟
  • من فکرمی کنم مردم ما بسیار فهیم هستند و میزان استقبال و مشارکت خانواده ها گویای موفقیت این جشنواره است و اینکه این جشنواره بصورت صددرصد با توانمندی خانواده های ساکن در منطقه برگزار شده و توانسته جایگاه مناسبی در بین خانواده ها برای خود ایجاد نماید به معنی آن است که اهداف برآورده شده است.
  • با توجه به موفقیت برگزاری این جشنواره در سالهای گذشته و جاری چه برنامه ای در نظر گرفته اید تا از روزمرگی و تکرار وافت کیفیت آن جلوگیری نمائید؟
  • قطعاً نوآوری و خلاقیت و حفظ کیفیت و ارتقاء آن دغدغه اصلی برگزار کنندگان بوده و در سالهای آینده هم به حول قوه الهی با تمام توان به اجرای برنامه خواهیم پرداخت و تلاش می کنیم تا با گنجاندن اقدامات جدید نظیر برگزاری بازی های بومی و محلی در دل جشنواره هم به یادآوری و حفظ فرهنگ باستانی ایران بپردازیم و هم فضای نشاط و تعالی را در دل خانواده ها توسعه بدهیم.
  • از زمانی که برای انجام مصاحبه در اختیار روابط عمومی شرکت عملیات غیرصنعتی قرار داده اید سپاسگزاریم و برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۳۲۸
کد خبر : ۸,۳۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید