مراکز مشاوره سعدی و بهار

در سال ۱۳۸۷ مرکز مشاوره سعدی، تحت نظارت شرکت عملیات غیر صنعتی در شهرک بعثت افتتاح شد. پس‌ازآن، با توجه به استقبال خانواده‌های کارکنان صنایع پتروشیمی و مراجعین متعدد از بندر ماهشهر و شهرستان‌های اطراف و در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت، مرکز مشاوره بهار در تیرماه ۱۳۹۰ در ماهشهر افتتاح شد.

در سال ۱۳۹۸ استادهای بومی و پروازی در حوزه‌های خانواده، کودک و نوجوان، ازدواج، تحصیلی، تغذیه، مذهبی، گفتاردرمانی و کاردرمانی و با گستره ارائه خدمات مشاوره‌ای به میزان ۹۳۲۹ هزار نفر ساعت مشاوره و ۱۲۰۰ نفر ساعت کارگاه آموزشی در سال مشغول ارائه خدمات به کارکنان و خانواده‌های آنان شدند. همچنین ۱۲۰۰ نفر ساعت دوره آموزشی جهت بازآموزی و ارتقاء دانش و تخصصی اساتید و مشاورین مراکز و مشاورین مدارس شهرستان ماهشهر و ۲۲۰۰ نفر ساعت آموزشی جهت طرح نظام پرستاری ارائه گردید.

 

اهداف

۱-            ارائه خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای مؤثر به مراجعین به‌منظور حل مشکلات فردی و گروهی

۲-            افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های آموزشی و تحصیلی کودکان و نوجوانان

۳-            افزایش سازگاری و تفاهم بین زوجین به‌منظور تحکیم توسعه و تعالی خانواده

۴-            افزایش آگاهی و توانمندسازی مراجعین از طریق روش‌های آموزشی

۵-            کمک به جوانانِ در آستانه ازدواج در تصمیم‌گیری آگاهانه، عاقلانه و حسن انتخاب

۶-            راهنمایی خانواده‌ها جهت شناخت صحیح توانایی‌ها و مشکلات خود

۷-            شناسایی و مداخله در بحران به‌منظور توسعه بهداشت روان در بین خانواده‌ها

۸-            کمک به رشد شخصیتی، روانی و اجتماعی و یاری خانواده‌ها در کسب قدرت تصمیم‌گیری و افزایش سطح سازش با محیط و آموزش روش‌های  ارتباط مؤثر با دیگران

۹-            ارتباط با والدین کودک و نوجوان باهدف جلب مشارکت خانواده‌ها در جهت پیشگیری و کاهش مشکلات آنان

 

روش اجرا

ابتدا متقاضیان به مرکز مشاوره مراجعه کرده و پس از اطلاع از برنامه‌ها و انواع مشاوره در لیست یکی از مشاورین با توجه به موضوع مشاوره ثبت‌نام می‌کنند این ثبت‌نام به تفکیک شرکت‌ها صورت می‌پذیرد و افراد در نوبت مشاوره قرار می‌گیرند. سپس با توجه به نوع مشاوره و مشاور انتخاب‌شده در طی یک‌فاصله زمانی معمولاً ده‌روزه با توجه به تعداد مراجعین به ثبت‌نام کننده اطلاع داده می‌شود و ساعت مشاوره با وی تعیین می‌شود. درنهایت برحسب نیاز مراجعه‌کننده از طرف مشاور مربوطه به مشاور متخصص موردنظر ارجاع داده می‌شود.

اجرای این برنامه به‌صورت درون‌سازمانی و با به‌کارگیری مشاورین صورت می‌پذیرد.

 

کرونا و برنامه‌های مشاوره

با توجه به شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۹۸  تاکنون و به دنبال آن لغو  شدن کلیه جلسات مشاوره خانواده و از سوی دیگر نیاز مبرم کارکنان  و خانواده‌های صنایع پتروشیمی و نیز جامعه شهری به خدمات مشاوره‌ای؛ امور فرهنگی و اجتماعی شرکت عملیات غیر صنعتی تصمیم به برقراری جلسات مشاوره‌ای تلفنی حتی در روزهای تعطیل رسمی کرد.

از اردیبهشت‌ماه امسال تا پایان آبان ماه، ۷۵۸۵ نفر ساعت خدمات مشاوره‌ای توسط ۱۰ مشاور ارائه شد که علاوه بر مردم بندر ماهشهر، شهروندان شهرهای اطراف ازجمله هندیجان و امیدیه نیز از این خدمات استفاده کردند. همچنین، اساتید این مرکز کلیپ‌های کوتاه و پست‌های آموزشی با عنوان زنگ مشاوره و با محوریت کاهش استرس، ساختن رابطه عاطفی بدون شکست، مهارت جرئت ویژه دانش آموزان، برنامه‌ریزی تحصیلی، استفاده بهینه از اوقات فراغت، تغذیه مناسب در قرنطینه و ماه مبارک رمضان تهیه کردند. این کلیپ‌ها در کانال تلگرامی  و صفحه اینستاگرام پتروماه و کانال‌های مردمی شهرک بعثت، مدارس، مشاورین ستاد مدارس غیرانتفاعی و آموزش‌وپرورش منتشر شد.

لازم به ذکر است با توجه به عدم تمایل افراد به حضور فیزیکی در مراکز مشاوره، میزان استفاده از خدمات مشاوره‌ای تلفنی به‌شدت افزایش داشته  و مورد استقبال عموم قرارگرفته است.