رفتار محترمانه زوجین یکی از مهمترین الزامات در زندگی زناشویی

رفتار محترمانه زوجین یکی از مهمترین الزامات در زندگی زناشویی
دکتر فردوسی در جمع مزدوجین سال 92 شرکتهای پتروشیمی منطقه: روشن بودن سماور، جمع شدن اعضای خانواده دور آن برای صرف چای و گرم شدن فضای خانواده از مزایای وجود سماور در خانه است؛ پس برای خانواده ی خود یک سماور بخرید.

دکتر فردوسی در جمع مزدوجین سال 92 شرکتهای پتروشیمی منطقه: روشن بودن سماور، جمع شدن اعضای خانواده دور آن برای صرف چای و گرم شدن فضای خانواده از مزایای وجود سماور در خانه است؛ پس برای خانواده‌ی خود یک سماور بخرید.

به گزارش روابط عمومی شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی، جشن مزدوجین سال 92 شرکتهای پتروشیمی منطقه توسط این شرکت، با حضور دکتر فردوسی، روانشناس برجسته کشوری و گروه موسیقی پاپ در سالن آمفی تئاتر مجموعه 218 دستگاه برگزار شد.

براساس این گزارش، تعداد 146 زوج جوان که در سال 1392 زندگی مشترک خود را آغاز کرده بودند،
برای برگزاری این جشن گرد هم جمع شدند که در بخشی از آن، دکتر سیما فردوسی، رواشناس نام آشنای کشور در خصوص استحکام خانواده و مولفه‌های شادکامی به ایراد سخن پرداخت.

دکتر فردوسی یادآور شد که اگر انسان بخواهد در زندگی موفقیت کسب کند، بایستی تلاش کند و
زحمت بکشد؛ و در این خصوص افزود: یکی از مهمترین اهداف خانواده ای که تازه تشکیل شده، فراهم آوردن فضایی آرام است تا بستری برای اعضای رشد و ترقی و تحول اعضای آن باشد.

وی هدف بعدی آنها را تامین فضایی امن برای فرزندان از جنبه‌های تولد سالم، زندگی با آرامش
و استقلال صحیح از خانواده دانست و تاکید کرد که این چرخه برای نسل بعد نیز در گردش خواهد بود که به آن مسیر تحول خانواده می‌گویند. 

 

فرمول سه مرحله ای پیشگیری از مشکلات

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی، خانواده‌ی خوشبخت را خانواده ای دانست که به مسئله پیشگیری اهمیت می‌دهد و فرایند پیشگیری را برای زوجین جوان در سه سطح توضیح
داد: در رابطه با پیشگیری از یک مسئله‌ی خانوادگی، سطح اول پیشگیری، ارتقای دانش و معلومات در آن زمینه‌ی خاص است. مثلا در رابطه با آغاز زندگی مشترک و پیشگیری از بروز مشکلات آن، بایستی زن و مرد در این سطح، اطلاعات خود را از رابطه در خانواده و ویژگیهای متفاوت زن و مرد افزایش دهند.

پیشگیری ثانویه و تعریف آن به مسئله تشخیص زودهنگام مشکل و اقدام فوری و به موقع آن اشاره
دارد که در این زمینه باید از دیگران کمک گرفت؛ وی با اشاره به این نکته ادامه داد: در حل مسئله باید به افراد اهل فن مراجعه کرد و باید مواظب بود از کسانی که دانش آنها سطحی و آمیخته با خرافات است بر حذر بود.

دکتر فردوسی تاکید کرد: ابتدا باید حوزه و حیطه‌ی مشکل را شناسایی کنید و مشخص کنید
مشکل شما در کدام یک از حوزه‌های عاطفی، اقتصادی، زناشویی، روابط خانوادگی، اجتماعی و ... است و بعد از تشخصی به موقع مشکل، سریعا باید در مورد حل آن اقدام کرد و این سطح دوم از پیشگیری بروز مشکل در خانواده است. 

پیشگیری سطح سوم: زمانی است که مشکل پیش آمده را تشخیص داده ایم، اقدام به موقع کرده ایم و در طی آن اقدامات، تکنیکهایی را آموخته ایم، سطح سوم پیشگیری به ما می‌گوید
تکنیکها و آموخته‌های خود برای حل مشکلات را برای استفاده در شرایط مشابه آتی به خاطر بسپارید. 

راهکار حفظ رابطه عاشقانه در خانواده

سیما فردوسی در رابطه با حفظ علاقه و محبت بین زوجین گفت: عشق و علاقه را باید مثل گل و
گیاه نگهداشت و آن را تقویت و تغذیه کرد و از آن مراقبت نمود. برای جلوگیری از کم شدن محبت و سرد شدن رابطه بین زوجین راهکارهایی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از واژه‌های خوب در گفتگوهاست.

اعلام محبت به همسر از طرف آقایان کمتر صورت می‌گیرد و این یکی از تکنیکهای حفظ رابطه
عاشقانه بین زوجین است و این مورد تاکید پیامبر بزرگ اسلام (ص) نیز بوده است.
باید دانست که روانشناسی زن و مرد با هم متفاوت است و خانمها نیاز دارند محبتهای کلامی
را از همسر خود بشنوند؛ لذا آقایانی که این کار را بلد نیستند و یا از آن خجالت می‌کشند، بایستی آن را تمرین کنند. بخش زیادی از محبت بین زن و مرد به خاطر محبتهایی است که اعلام می‌شوند.

تکنیک بعدی برای دوام عشق در زندگی مشترک صدا زدن همسر خود با لقبهای خوب است. در این
خصوص می‌توانید از نام گلها، پرنده‌های زیبا و خوراکی‌های خوشمزه استفاده کنید. این تکنیک، ابزاری مناسب برای ابراز محبت شما نسبت به همسرتان است.

بعد از بحث محبت، احترام از مهمترین موضوعات در خانواده است و رفتار محترمانه زوجین یکی از مهمترین الزامات در زندگی زناشویی به شمار می‌رود. احترام باید به سخنان، عقاید، سلایق و خانواده‌های یکدیگر گذاشته شود و همواره باید دانست که استحکام و رشد هر خانواده، در گرو تلاش و زحمت اعضای آن است.

عصبانی شدن و انجام اعمال خشونت آمیز و نادرست می‌تواند اثرات جبران ناپذیری در زندگی مشترک بر جای گذارد که حتی با عذرخواهی هم جبران نشوند. علم روانشناسی می‌گوید انسانها
باید بتوانند تکانه‌های خود را کنترل کنند؛ تکانه یعنی یک حرکت ناگهانی که در قالب کلام و یا رفتار ممکن است بروز کند.

در مواقعی که هنگام گفتگو از طرف مقابل خود عصبانی شدید، نیاز نیست حتما پاسخ خود را
همان لحظه به او بدهید، می‌توانید مدتی صبر کنید تا خشم شما فروکش کند؛ می‌توانید با گفتن جمله ای از همسر خود بخواهید تا گفتگو را به وقت دیگری موکول کنید. و اگر فوق العاده عصبانی مزاج هستید، سعی کنید حرارت بدن خود را در زمان عصبانیت پایین بیاورید؛ در هر صورت به گفتگوی توام با عصبانیت ادامه ندهید. گفته‌ی گهر بار امام علی علیه السلام را همیشه به خاطر بسپارید: در هنگام خشم، نه تصمیم، نه تدبیرو نه تنبیه.

زنان حافظه دراز مدت قدرتمندی دارند خصوصا در مسائل کلامی، لذا ما باید از این ویژگی
استفاده کنیم و خاطرات خوب ایجاد کنیم. برخی خاطرات خوب، در دراز مدت از ذهن پاک می‌شوند اما خاطرات بد تا ابد در خاطره‌ی یک زن ماندگار خواهند بود؛ لذا باید سعی کنیم ضمن ایجاد خاطرات خوب و تکرار آنها، از پیش آمدن خاطرات بد جلوگیری نماییم.

وی با توجه به کمبود زمان برای بیان تمام مطالب مربوط به زوجین به برخی واژه های
روانشناسی در این زمینه اشاره کرد و از زوجهای حاضر در مراسم خواست تا با جستجوی آنها در اینترنت و مطالعه در این زمینه آگاهی‌های خود را بالا ببرند.

شادکامی و مولفه‌های آن

واژه‌ی «ذهن آگاه»، عنوان بحثی است که صاحبنظران آن توصیه می‌کنند تنها به زمان حال و
آینده‌ی نزدیک فکر کنید ؛ هر آنچه مربوط به گذشته است را بار دیگر به ذهن خود راه ندهید چرا که فکر کردن به گذشته افسردگی را به همراه خواهد داشت. به آینده‌ی دراز مدت هم صرفا جهت هدفگذاری و برنامه ریزی برای آینده توجه کنید؛ ولی باید دانست که هدفگذاری برای آینده با خیالبافی متفاوت است و اهداف دراز مدت انسان را خوشحال و با انگیزه نگه می‌دارد.

راهکار دیگری که دکتر فردوسی برای شادکامی ارائه کرد، تمرین صبوری بود؛ وی در این زمینه
گفت: صبر، یکی از مولفه‌های شادکامی است و شادکامی یک روش زندگی به شمار می‌رود که انسان به واسطه ایجاد ویژگیهای خوب، خود را شادکام و متعالی می‌کند.
انسانهایی که در زندگی مشکلات زیادی داشته اند، عجول و در حل مسائل زندگی ناتوان بوده اند؛
پس برای پیشگیری از این وضعیت، ضمن صبوری بایستی به تکنیکهای حل مسئله مجهز باشیم.
وی خواندن نماز با طمانینه و آرامش، ایستادن در صف، بدون احساس ناآرامی و عدم عجله در قضاوت را به عنوان سه تمرین صبور شدن به حضار پیشنهاد کرد و درباره مورد اخیر ادامه داد: همسر خود را با هیچکس مقایسه نکنید و ابدا هیچ کس را به رخ همسر خود نکشید، چون خداوند هر کسی رو منحصر به فرد خلق کرده و تفاوتهای فردی بحثی است که در علم روانشناسی به شدت بر روی آن کار می‌شود.

شکر گذاری روزانه هم یکی از تکنیکهایی بود که دکتر فردوسی به عنوان عامل شادکامی بیان
کرد و در این زمینه تصریح کرد: وقتی شما خدا را شکر می‌کنید، خوشحالتر می‌شوید. از زندگی خود ایراد نگیرید. زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید و به طور روزانه خدا را به خاطر داشته‌های خود شکر کنید.

۲۲ دی ۱۳۹۳ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۳,۳۸۲
کد خبر : ۳,۰۹۱
Loading

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید